Duiken

11 november 2016 - Utila, Honduras

Viernes, el 11 de noviembre

Joehoee vandaag is het weer tijd voor mij. Ik mag weer gaan duiken, en heb het gister echt gemist. Dit zijn de laatste twee final fundives. Dit betekent dat we geen skills meer hoeven te leren, maar alleen voor de lol gaan duiken. Eindelijk!
Floor moet zich wel aanpassen op mij, omdat ik maar tot 12m kan, maar daardoor geeft het haar de kans om haar GoPro mee te nemen. Deze kan maar tot 10m, dus duiken we de eerste sessie maar tot 10m (maar onthoud: tussen 0-10m is het meeste leven te vinden!
Het is vroeg en als ik onze dorm uitstap, zie ik dat het regent.. Wat een tegenvaller, gister was de hemel nog zo helder! Tegen de tijd dat we met ons wetsuit klaar staan op de flonder, is het gelukkig opgeklaard en racen we naar de noordkant van het eiland. Daar is het mooier zeggen ze, en hebben we meer kans op bijzondere dieren, zoals haaien. We stappen ergens uit. Ik krijg nog een stom touwtje om mijn regulator(ademhalingsding) om te voorkomen dat ik 'm uitspuug als ik flauw zou vallen. Ik vind het onzin, het werkt slecht en zit niet lekker. Toch doe ik 'm braaf om en zeg niks. Onder water kun je meters ver kijken, de helderheid van het water is geweldig, zegt Corinne later ook tegen ons. Corinne is Instructeur/Divemaster, waardoor ze een soort tourguide onder water is. Ze gaat dus ook werkelijk op zoek naar dingen. Ze kijkt onder stenen, in inhammetjes en wijst ons daardoor een lobster en een rog die alleen met z'n ogen en staart boven het zand uitkomt. Ook kleine dingetjes als een soort zeenaaktslak (waarvan de stippen met hele mooie strakke zwarte lijnen zijn omringt) wordt niet overgeslagen. Maar de vonst van de dag is toch wel van Floor; zodra ze voor de lol even omhoog kijkt, ziet ze daar een ware schildpad boven ons zwemmen. Goed gezien, want met duiken houd je lichaam eigenlijk zoveel mogelijk horizontaal en kijk je naar beneden. Corinne is ook duidelijk blij met de vonst en seint ons meerdere keren "cool" onderwater. We zwemmen het prachtige beest enthousiast achterna. Hij beweegt zich moeiteloos door het blauwe water door met zijn voorpoten enkele keren een vloeiende beweging maakt. Wat een pracht van een uitzicht. Het is het helemaal waard.

We komen boven, waar iedereen eerst even zijn wetsuit uitdoet en het water nog eens inspringt. Ze moeten plassen. Dat kan natuurlijk niet in je wetsuit, omdat dat er allemaal in blijft zitten (Oeps, dat hebben Floor en ik allebei al een keer gedaan, vies!!). We krijgen vers fruit van de kapitein en verplaatsen ons naar een andere plek. De GoPro is inmiddels leeg en deed heel gek onderwater. Hij heeft geen filmpjes gemaakt, maar hopen ontzettend op wat foto's. Wat zou dat zonde zijn, als we geen foto's hebben!

We gaan een tweede keer het water in. Het is echt zoveel avontuurlijker vandaag, dan de dagen ervoor. Je gaat echt onder dingen door, je zwemt door echte gangen van koraal. Het is super indrukwekkend en raakt er makkelijk de weg kwijt onder water.

Zodra we terug het land opkomen heeft Corinne een toets voor ons klaarstaan. Het is meerkeuze en iedereen zegt dat je makkelijk slaagt. Wij maken ons dus geen zorgen en gaan vol zelfvertrouwen het "klaslokaal" in. De eerste paar vragen maken we samen, want Corinne loopt even het lokaal uit. Daarna maken we in stilte de toets af. Ik hoef maar de helft van de vragen, omdat ik Scuba diver wordt. Floor heeft er 50. We slagen beide en vieren dat met een verdiende lunch en een smaakvolle smoothie (de beste in Utila, mmm..).

Ons avondmaal wordt verzorgd door het hostel, in combi met de legendarische beerpong avond. We bestellen snapper-vis, want die hebben we vandaag ook voor het eerst gespot!  Ons bierpong toernooi is geen groot succes, we verliezen op een haar, waardoor we maar 1 ronde kunnen spelen. Maar niet getreurd, want we hebben inmiddels genoeg vrienden waarmee we ons de hele avond kunnen vermaken. Het duitse koppel is erg gezellig (we hebben nog steeds geen idee hoe oud ze zijn) en we maken veel grapjes met ze. De crew, de ontzettende  Canadese vader die contact zoekt bij de hostelgangers en we koppelen onze saaie roomie met Koreaanse Ginn (die wel schattig is, maar wel een beetje raar blijft), awkward!!!
Het is ontzettend gezellig en blijven lang dansen in de kroeg, we hebben morgen toch geen plannen.

1. Mirjam:
    21 november 2016
    Dat duiken lijkt me echt zo mega en dan achter een schildpad aan zwemmen !!
    En ook nog een avondje gezelligheid maken. Super !!
  2. Cisca.stavenuiter:
    22 november 2016
    Je moet thuis nog maar eens uitleggen over dat touwtje. Wel leuk zo n speurtocht onder water. Ja en dat plassen was geloof ik in je eigen pak dus vopruit maar. En daarnanog een feestavond leuk hoor
  3. Juud:
    23 november 2016