Chichen Itzá

3 januari 2017 - Chichén Itzá, Mexico

Martes, el 3 de enero

Ik ben op mijn hoede als ik wakker wordt. De vrouw in het andere bed heeft hier vannacht niet geslapen (waar dan wel? Vraag ik me toch telkens af!). Ook de Deense meid die gister de plaats van onze sociale meid heeft ingenomen is al uit haar bed als ik om 6:55u uit mijn bed schiet voor de douche. Met de slippers van Floor, want ik zal nooit met mijn blote voeten in de gangen van dit vieze hostel lopen...

De douche is ijskoud, maar ik heb stiekem nog niet gedouched na de CoCo Bongo-uitbrak-stranddag dus het zand zit nog in mijn haren en het is broodnodig. Binnen twee minuten sta ik weer buiten, met gewassen haren en al. Gadver. Ranzig. En koud.

We hoeven alleen onze kleding aan te trekken, tandenpoetsen en gaan. Ontbijten met de humus en de gele Kokosnoten zoetengeit die we gister ook nog hebben aangeschaft doen we in de bus.

Ik geloof het niet als Floor zegt dat we een andere tijdszone in zijn gegaan, totdat ik inzie dat dat wel redelijk klopt. Daarom komen we na 4,5 uur reizen om half 12 aan in Chichen Itzá. Oei, dat is vrij laat, bedenk ik me. En ik schrik even als Floor vraagt of dit de rij is voor de ingang. Ik geloof mijn ogen niet en loop naar het begin van de rij, langs alle souvenirkraampjes gaat de rij slingerend naar de 4 kassa's. Ja, we moeten toch echt achteraan sluiten. Toch zijn we positief gehumeurd en "is de rij ook een ervaring". Gelukkig gaat de rij ook redelijk snel en zijn we toch nog voor we geërgerd raken aan de beurt bij de kassa. We moeten ietwat op ons geld letten omdat morgen de laatste dag is. En zodra we aan de kassa komen zien we dat we echt te weinig geld hebben om terug te komen. Gelukkig kunnen we hier betalen met Credit Card en is dat de enige oplossing. Ook de Cenote Ik'Kil is geen optie meer, want dat zou betekenen dat we geen cent meer aan eten kunnen uitgeven. We rijden terug met de bus, weer een vier uur durende reis die we aan het einde helemaal zat zijn. We hebben honger, want het is al 20:30 als we aankomen. We haasten ons naar het plein voor een huarache (soort pizza met zelfde ingrediënten als burrito). Als toet delen we een zakje churros. We hebben die nog niet gehad tijdens onze reis in Mexico, dus om ons Mexico avontuur af te sluiten is dit het perfecte eind.

1. Juud:
    29 januari 2017