lekker profiteren op San Blas

10 september 2016 - San Blas Archipelo, Panama

Sabado, el 10 de septiembre

Dat ik nogsteeds op dit paradijsje wakker mag worden, besef ik me maar al te goed. Sterker nog, het blijkt dat wij ultiem aan het profiteren zijn hier op dit eiland. Wij hebben onze tour geboekt bij een travelcompany die op internet het goedkoopste was. Daarom hadden we misschien al niet de beste service, en waren de enige die 3dagen/2nachten hadden geboekt. Onze guide bleef niet op het eiland wasr wij verbleven, de andere groep had een 24/7 guide op het eiland. We werden gedropt op het eiland en hadden geen idee, behalve dat we een groep zagen die het een stuk beter geregeld had. Zij hadden overal snacks, fris, bier, zelfs rum. Wij hadden slechts water en een fles fris. Onze Kuna guide zei ons dat we ook best van de andere tafel mochten eten. We hebben die kans met beide handen gegrepen en hebben lekker meegedronken en gegeten op de rest van de 3 dagen. We hebben onszelf aangesloten bij die groep en hebben het heerlijk gehad. Pas op onze laatste dag, zei een aardige levensgenieter, de eigenaar van dat eiland, die we al eerder hadden ontmoet, dat wij niet op dit  eiland hoorden, omdat wij niet bij die groep hoorden! De snacks, drinken, informatie, gezelligheid en tours waar wij 3 dagen van hebben geprofiteerd, was niet voor ons bedoeld! Gelukkig waren ze heel aardig en waren we al te betrokken om ons weer af te stoten, en zagen ze het alleen maar als een voordeel voor ons, geen nadeel voor hen.

We waren inmiddels toch al mee op de tour naar Isla Chichime (Wassadub in Kuna). We hebben een heerlijke laatste dag op dit eiland gehad.

Op de boot terug naar het vaste land dacht ik nog: "Hmmmm.... Dan is het nu toch echt afgelopen. Maar suprise suprise! We mochten nog het dorpje van de Kuna Yala's in. Een dorpje waar alle huishes zijn gemaakt van houten spijlen, palmbladerendaken of golfplaten. We hebben alles gezien, en stiekem wat foto's gemaakt, want de Kunas zijn daar niet zo gek op. Super interessant, want ze gaan daar dus ook naar hun eigen Kuna school, en "studeren" er. Ik ben erg benieuwd naar het niveau en hun lessen.

S avonds waren we pas laat thuis, weer in Casa Areka. Hier ontmoetten we voor de tweede keer de australiers en een groep van 3 waar we tot 02:00 meer hebben gedronken. Erg veel gelachen, want beide groepen waren aan het eind van hun reis en hadden super veel grappige verhalen.

1. Mirjam:
    17 september 2016
    Wat hebben jullie een geluk daar op die prachtige eilanden gehad, zeker omdat jullie zo lief en gezellig zijn