De laatste reis

22 januari 2017 - Havana, Cuba

Domingo, el 22 de enero

"Ik vind het elke keer weer confronterend om te zien welke dag het is," zegt Floor tegen mij. Ik kijk op haar telefoon. Zondag. Dinsdagavond is het al zover. Vandaag wordt weer een lange dag. We ontbijten onderweg naar het busstation. Het is prima om even een eetpauze te houden, want  onze wandeling naar het busstation is 3,3 km. We gaan vroeg weg, waardoor we maar liefst 2 uur voor vertrek al op het station zijn. We wachten geduldig. Of naja, ik ijsbeer door de ruimte. Ik wil nog niet gaan zitten, want dat doen we de hele dag al. Ik doe wat kleine oefeningetjes om een beetje in beweging te blijven. De bus komt te laat, dus we vertrekken al met een vertraging. Een uur later stoppen we uitgebreid voor de lunch. Wij nemen het er dan ook maar van en bestellen een ropa vieja gerecht. Uit elkaar getrokken varkensvlees, best oke. De rest van de dag is weinig bijzonders. Mijn gedachte gaat heen en weer en ik krijg pijn in mijn rug. Ik denk onze reis nog eens over, maar kom niet helemaal aan het eind. Ik word te veel afgeleid. Ik word weer verkouden merk ik, die rot airco ook altijd. Logisch dat ik er een hekel aan heb. Ik heb mijn sjaal en vest wel meegenomen in de bus, maar we zijn veel van warm naar koud gegaan. Nu kom ik ook nog eens verkouden thuis!!

Ons avondeten is een tosti met wel 5 dikke plakken ham en 2 plakken kaas. Pfoee!

Bij aankomst in Havana hebben we geluk, er staat één mannetje met een casa, voor 15 CUC kunnen we met hem mee. Hij vertelt ons, hier hebben we een taxi van 7 CUC, maar 4 straten verder is het maar 1 CUC, voor de locals in elk geval, maar omdat we nu bij een local zijn kunnen wij ook voor die prijs mee. We lopen (meer dan vier straten) en stappen na een tijdje in een Amerikaanse taxi, eentje die Floor en mij als toerist accepteren voor zo weinig geld. Deze taxi rijdt de hele avond dezelfde straat op en neer en neemt onderweg mensen voor een zeer goedkope prijs mee en zet ze later op die weg weer af. Een goed systeem lijkt me. Onze kamer is aan de Vapor, vlakbij de boulevard. We zitten op de tweede verdieping, maar de plafonds hier zijn heel hoog, dus we moeten wel 4 trappen op voor we bij de casa aankomen. Onze kamer ziet er prima uit, heel simpel, maar wat verwacht je voor 15 CUC. Ons plafond is ook heel hoog, dus dat maakt het dan wel weer bijzonder om lekker onder weg te dromen.