De local farmers in Santa Fe

15 september 2016 - Santa Fé, Panama

Jueves, el 15 de septiembre

Meer dan 12 uur geslapen vannacht! Want zodra ik op mn telefoon kijk, omdat de hanen me niet meer in slaap krijgen, is het al 10:30u! Ik heb vannacht een hele hoop gehoord; een catfight, honden, kippen en onweer! Wauw, wat gaat dat hard hier in de bergen, en zonder ramen. We zijn in voor een rustig dagje, maar ik wil toch nog graag iets kleins doen. We gaan op bezoek bij een Local Farmer met een volledig ecologische werkwijze. Staat zowel in Lonely Planet, als in de boekjes van het Hostel La Qhia. Maria en Chon waren nog niet thuis, dus ze zou bellen als ze bij de supermarkt klaar stond in te gaan. De taxi duurde nogal lang, dus konden we gelukkig snel bij een local instappen die Maria geregeld had. De tour stelde helaas weinig voor. Alles groeide door elkaar, en je kon de planten maar moeilijk onderscheiden van het onkruid. De groente planten stonden niet echt in bloei en tja, ik was natuurlijk op zoek naar een manier van orde, systeem of regelmaat, maar die was er natúúrlijk niet. Chon vertelde over de geschiedenis van hun 'bedrijf' en hoe de europeanen 200 jaar geleden hier naartoe kwamen, maar ze het land maar moeilijk functie konden geven, en hoe ze hebben leren onderhandelen en nadenken. Details waren moeilijk te volgen. We mochten de orchideeen zien, wat ook maar een schrale bedoeling was, haha. En we hebben het proces van koffie gezien, van boompje tot een gemalen zak, en hebben het zelfs nog mogen proeven. We hebben de weg naar huis gewandeld en kwamen bezweet thuis.

We moeten ietwat zuinig doen met ons geld. Ons cash geld raakt op, en in Santa Fe kun je niet pinnen. De dichtstbijzijnde pinautomaat zit op 01:20u met de bus hier vandaan.