Sugardaddy

10 november 2016 - Utila, Honduras

Jueves, el 10 de noviembre

We kunnen rustig opstaan. Ik duik vandaag niet, want vandaag wordt dieper dan 12m.

Are you diving today?" Dit is de makkelijkste weg om een gesprek aan te knopen hier, en gebeurt dus ook elke minuut. Ik vind het nog steeds een beetje pijnlijk om tegen iedereen te moeten zeggen dat ik niet kan, maar iedereen toon wel super veel medeleven. Ik verveel me lichtelijk, maar gelukkig is er een hele aardige man die mij graag van alles wil vertellen over zijn eilandleven en hoe hij hier terecht is gekomen. Ik luister lekker mee en we bekijken samen zijn foto's. Het is heerlijk hoe iedereen van het eilandleven lekker contact met elkaar maakt. Deze man is 64 en eigenlijk is het zo gezellig. Hij heeft zijn laatste avond op het eiland, en biedt me aan om met iemand te komen eten. Hij is namelijk alleen. Ik laat het nog open, maar dat zou wel chill zijn!

We kunnen nog net onze lunch van 4 broodjes met pindakaas naar binnen gooien, voordat Floor aan haar duik gaat beginnen. Ik vind het lastig om iets voor mezelf te gaan doen, maar rond 2 uur trek ik mijn boots aan en besluit de berg de bewandelen. Gelukkig wist ik, op aan raden van Max en Toby, dat het een modderige weg ging worden. Wauw... Uit alle poeltjes water in de weg, schieten kleine en grote hagedissen de natuur in. Ik begin te zingen, want ik het het eigenlijk wel naar mijn zin in het mooie weer. De plassen water worden groter en bedekken het hele pad. Soms kan ik mezelf balanceren over de bovenkomende stenen om naar de andere kant te komen. Meestal moet ik aan de prikkeldraden hekken gaan hangen om langs het water aan de andere kant te komen. De plassen zijn diep, mijn schoenen verdwijnen bijna volledig in een onverwacht diepe modderlaag. Ik ben zelfs stiekem een keer onder het prikkeldraad doorgeklommen om op iemands private property langs de enorme plas modder te komen, want dat was echt niet te doen. Na een tijdje kom ik aan bij pumpkin hill, de enige berg van het eiland. De klim een korte weg naar boven en heb een prachtig uitzicht op het groen, en de zee. Lang kan ik er niet blijven genieten, want de muggen zijn niet van me af te slaan! Ik wordt er helemaal crazy van. Ik probeer nog naar het topje te komen, maar die weg is bedekt met groen. Niet doorheen te komen, dus keer ik om en vervolg mijn weg naar het strand. Ik kom uit bij de noord-oost zijde van Utila, waar het strand onder ligt met microplastic. Ik zoek een schoonplekje en ga daar even in de zee zitten. Er zijn veel rotsen, dus echt zwemmen lukt niet echt. Toch kan ik me een aardig tijdje vermaken met de golven, die aan onze zuidzijde bijna volledig afwezig zijn. Tegen het einde van de middag vertrek ik weer richting het hostel, Floor zal ook al klaar mijn met haar duik. Mijn weg terug zal weer lang zijn, langs alle moddelpoelen, totdat.... Ik een super chille lift krijg van 3 Locals, die mij met de quad terug naar het dorpje brengen. Ideaal!

Just in time.. Als ik terug kom, staat Turk(de man van vanochtend) bij de ingang. Hij vraagt of ik het nog leuk vind om te komen eten, en stel hem voor aan Floor. Hij neemt ons mee naar MangoTango, waar hij connecties heeft. Naja, meenemen....Hij bestelt een tuktuk voor ons om daar te worden afgezet. Een restaurant waar we al veel van hebben gehoord, maar nog niet hebben durven te betreden, omdat er ook een prijskaartje aan hangt. Floor en ik kijken elkaar vragend aan. Kunnen we dit wel vertrouwen? Is hij geen enge man die ons mee de bosjes inneemt? Maar hij is bekend onder anderen, en nemen zijn aanbod dus toch maar aan. MangoTango is heerlijk. Hij biedt ons 2 Mojito's aan, en daarna nog 2, de beste die we in ons leven hebben gehad. We delen een lionfish Carpaccio, waar de lionfish volledig tot zijn recht komt, heerlijk! Daarna kiezen we de duurste dingen van de kaart. Hij heeft ons aangeboden om te betalen. En aangezien wij reizen op budget, kunnen we dit niet afslaan! Het zag er misschien dubbelzinnig uit voor omstanders, maar dit is met uitstek het beste maal dat we in Centraal Amerika hebben mogen proeven. En blijkbaar zag het er zo gezellig uit, dat het duitste stel dat naast ons zit te eten, even later ook aan onze tafel komt zitten om gezellig mee te kletsen. Turk gaat naar bed, en bedankt ons voor de gezelligheid. Wij bedanken hem voor het heerlijke eten en vervolgen onze gratis avond in De kroeg Vinyl, waar het ladies night is. Jaja, het blijft gratis voor ons, want de sterke drank is gratis voor alle meiden! Wauw. Met ons drankje gaan we aan het water zitten. Heel gezellig zitten we met onze benen in het vierkante gat in de flonder en wagen daarna binnen nog wat dansjes.

1. Fred:
    13 november 2016
    Ja zeg, wat een profiteurs zijn jullie. We nemen maar aan dat de man rijk is en hij zo zijn gezelligheid een beetje koopt. Ik vind het leuk te lezen dat jullie het lekkerst hebben gegeten. Maar WAT je nu gegeten hebt is me niet duidelijk. Was het heute cuisine?? Of wat maakte het nou zo lekker??
  2. Isabel:
    14 november 2016
    wij hadden dat ook geconcludeerd: win-win Situatie toch?? Haha
    Dat het het duurste van de kaart was, maakte het natuurlijk al een stuk lekkerder dan van de staat, haha. We zaten aan het water. Carpaccio is altijd heerlijk, dat we uberhaupt een voorgerecht hadden maakt het al goed.. Floor had een Filet Mignon, een lekkere malse steak. Ik at visfilet, vis eet ik hier inderdaad veel mam! een lekkere verse salade-tje met olijf, mais, babysla, meer en een heerlijk sausje ernaast (geen kropsla met 1 plak tomaat en 1 plak komkommer niks, zoals meestal)
    Alles is gewoon net even wat leuker aangekleed, kaarsje op tafel, enz. Dat maakt de hele maaltijd heerlijk!
  3. Mirjam:
    15 november 2016
    Ja dit is extra genieten zo !!
  4. Juud:
    16 november 2016
    Aaaah heerlijk meiden! verdient!
  5. Fred:
    16 november 2016
    Heb je veel meer last dan gemiddeld van de muggen, vanwege je allergie? Reden om eens naar een tropenrooster te stappen?
  6. Isabel:
    17 november 2016
    Mweeeeh... Ze xitten overal hier. Ik heb niet het idee dat k heel veel meer gestoken wordt dan anderen, maar miss kan ik er gewoon niet zo goed vanaf blijven? Wat is een tropenrooster?