The beginning

4 september 2016 - Panama City, Panama

Domingo, El 4 de septiembre

Ons eerste hostel is in Hospedaje in Casco Viejo, Panama City. Het is een prima hostel, zonder veel poespas. Ons ontbijt is schraal brood met jam of pindakaas, drinken is met zelf-meebrengs. We zijn hier inmiddels 2 nachten en hebben besloten een nachtje extra te slapen in ons hostel omdat we nog de wandeling in Parque Metropolicano wilden doen, en sws naar het panama kanaal moeten!

Dat zouden we vandaag doen, dus rond half 10 vertrokken we lopend naar Parque Metropolicano. Kon niet erg verweg zijn, want gister waren we er ook bijna. We vonden het toch erg moeilijk om daadwerkelijk bij de ingang te komen en moesten langs grote wegen zonder echt voetgangers pad. Het bewakersmannetje schrok wakker toen wij het universiteitsterrein opliepen voor een short-cut. Na veel onverstaanbare woorden en veel gebaren heeft hij ons op de busgezet. Met zijn eigen geld, want wij hadden geen panamese OV-chipkaart. Het ging ons eigenlijk veel te snel en opeens zaten we in de bus, die helemaal de verkeerde kant op ging! Bijna weer helemal terug van waar we vandaan kwamen, in Albrook station( vliegveld vn panama). Daar kwamen we weer niet heel veel verder, want het bussen systeem is een drama. Het heeft geen enkele vorm van regelmaat of orde (dat weten we, want zelfs lokale mensen weten het niet en wijzen alle kanten op). Plotseling kwam er een vrouwtje naar ons toe, en heeft wel 30 min van haar tijd en haar geld genomen om ons vervolgens ergens achteraf op een bankje neer te zetten. "En el nombre de Dios" zei ze, en we hebben haar "betaald" met een foto. Het regende pijpenstelen toen ze ons achterliet, maar gelukkig zaten wij droog. Na een klein tijdje wachten, waren we toch wel benieuwd hoe láát onze bus dan zou komen, en dat bleek nog 2 uur te duren!!!! We zijn rustig gaan lunchen in de stationshal en even gekeken waar onze eindbestemming dan precies lag op de kaart. Dit was maar 15 min lopen! Dus Dat hebben we gedaan en zijn de 5 routes begonnen in Parque Metropolicano. Wat prachtig! Midden in panama city, zo'n jungle met zo'n biodiversiteit. Geen wonder dat het de "long van panama city" wordt genoemd. Het is heerlijk om er met zn 2en te lopen en bijna geen tegenliggers te zien, maar ziet daardoor ook het dubbele van wat je in je eentje zou zien. Krekels, duizendpoten, een gek beest waarvan we de naam niet weten. Mieren die enorme blaadjes verplaatsen naar hun hol in een super georganiseerde manier. En last but not least, een prachtig uitzicht vanuit de jungle naar de geciviliceerde stad. Erg bijzonder!

S avonds lekker terug gelopen naar Casco Viejo, waar we onderweg gefeituurde turkey en banaan hebben gegeten als een soort fish and chips en vlees op een stokje, langs de straat. Thuis weer als een blok in slaap gevallen. Morgen dan het panama kanaal...

1. Mirjam:
    12 september 2016
    Lieve meiden wat bijzonder allemaal!!
    Zo leuk om nu te lezen en voor jullie om later terug te kijken.
    Liefs
  2. Cisca.stavenuiter:
    12 september 2016
    Wat lachen zeg, dit verhaal. Leuk om zo n wandeling te maken.
    Ik haalde wel mijn wenkbrauwen op toen je vertelde dat een van de eerste dingen die je bezocht hebt, de universiteit is. Help je wilt daar toch niet gaan studeren he???

En hoe kwamen jullie daar binnen? Kon je zo maar binnen lopen?