Dag Panama, Hoi Costa Rica

25 september 2016 - Sixaola, Costa Rica

Domingo, el 25 de septiembre

Het was een goeie keus om geen shuttle te nemen, maar op ons eigen houtje de bus naar Costa Rica te nemen. Voor 16,80 p.p. (i.p.v 27 p.p. naar Puerto Viejo) zijn we in Cahuita, inclusief de boot, exit fee en bus. En dan hebben we zelfs nog iets te veel betaalt, omdat we perongeluk een verkeerd buskaartje hebben gekocht, en besloten om halverwege (bij Cahuita) uit te stappen. De bordercross is erg speciaal. Je stapt uit de bus in Sixaola en betaalt 4 USD exit fee om het land uit te gaan. Het papieren bewijsje neem je mee naar een ander gebouwtje om de hoek. Waar je je uitschrijft bij Panama, en je vingerafdrukken moet geven. Na een handtekening op je verlatingsbewijsje, loop je letterlijk de brug over naar het land van Costa Rica. Hier vul je je formulier in en wordt je paspoort gestempeld. Vanaf hier is het weer mogelijk om de bus in te stappen. Gelukkig zijn we met 5, en gaat het vrij smooth. Met 2 van onze 3 medepassagiers vertrekken we richting Cahuita. Maar eerst moeten we een uur wachten, want onze bus is net vertrokken, en vergissen ons in de tijdzone. Gelukkig worden we ondertussen weer verblijd met wat lychées, die een vreemde man ons aanbied. De 2 meiden gaan naar Hostel Hakuna Matata en wij volgen hen op de voet. Zodra er geen bedden meer vrij zijn in de dorms, bieden de twee meiden uit Zwitserland aan om de 4 persoons privékamer te splitten, en hebben nu een kamer voor nog goedkoper dan een dorm!

In de supermarkt zijn zelfs aardappelen, courgette en broccoli te koop en besluiten hollandsche pot te maken in de keuken van het hostel.

Het beetje dat we overhebben, bewaren we voor later in 1 van de 4 overvolle koelkasten. Met producten die van iedereen en niemand zijn, maar niemand pakt omdat het niet van hen is. We leren elke dag weer nieuwe dingen door te kijken wat anderen voor lekkers maken. Ik vind het toch lastig om creatief te blijven met eten, ook omdat er maar "beperkte" dingen zijn, en veel dat wij niet kennen.

Costa Rica is flink duur, daar heeft iedereen ons in Panama al voor gewaarschuwd, dus heel uitgebreid kunnen we ook niet koken met zn tweeen.

1. Mirjam:
    4 oktober 2016
    Gelukkig dat je toch weer makkelijk het volgende land binnen komt waar je weer eens ouderwets Hollands kan eten.