Floor aan het woord - Panama samengevat

25 september 2016 - Panamá, Panama

Wat zouden de verschillen zijn tussen de landen? Waar moeten we bang voor zijn? Hoe kijk je eigenlijk goed uit en hoe gebruik je je gezonde verstand? Zouden we alles mooi, geweldig en gaaf gaan vinden? En blijf je dat dan ook vinden iedere keer als je iets ziet wat er op lijkt? Wat als ies en ik ruzie krijgen? Zouden we vaak hetzelfde denken? Is het echt zo mooi als op de foto? Genoeg vragen die ons een half jaar lang bezig hebben gehouden voordat we echt mochten gaan. Vol onbesef en zonder antwoorden op deze vragen zijn we 23 dagen geleden het vliegtuig ingestapt naar Panama City. Het avontuur begint. Het is moeilijk te beseffen dat je echt zo lang weg gaat. Tot daar onze lieve familie ons uitzwaaide, met wat traantjes er bij. Het gaat nu echt gebeuren. Wat we het liefste zien is de natuur, en dat is ook waar wij naar op zoek gaan in ieder dorpje of stadje. Bij het bedenken van wat we wilden doen tijdens deze reis wilden we het liefst zo veel mogelijk lopen, geen taxis, geen bussen, geen vliegtuigen. De eerste week is al duidelijk dat dit niet erg realistisch is. De hikes die we al doen, zijn al erg heftig. Het kan onveilig zijn om zomaar een gebied in te lopen. Daarnaast zou het toch wel erg veel tijd in beslag nemen en komen de uurtjes slaap in de bus vaak goed uit. Ik ga natuurlijk niet alles nog een keer vertellen van de afgelopen 3 weken want dat heeft ies al erg goed gedaan. Daarom maak ik voor jullie een opsomming van wist-je-datjes over ons en over Panama.

- We hebben allebei erg hard gehuild en gelachen bij het lezen van de verhaaltjes die de meisjes van iknoria hebben geschreven in het boekje voor ons.
- Ik heb een hele lieve brief van mijn mama gekregen die ik zometeen nog eens ga lezen. Met daarbij perfecte cadeautjes voor ies en mij; kleine fluitjes.
- Bijna iedere persoon die je in Panama City op straat ziet, is aan het sporten.
- Panama City is erg mooi van een afstand (skyline) maar veel minder mooi als je er midden in loopt (verkeer, afval, slechte huizen).
- De jungle is veel mooier als je er midden in loopt.
- Er ligt vaak veel afval in het water.
- De Kuna Yalas hebben hun eigen interessante community.
- Waar ik tijdens het hiken in een plaatselijke bui van zweet loop, staat ies een paar meter hoger lief op me te wachten.
- Waar ik graag ieder dier even wil aanraken, kijkt ies liever toe.
- Isabel kan niet omgaan met koude doches, ik vind ze heerlijk.
- Isabel ziet er flateus uit als ze een stapelbed in klimt, ik niet.
- De muggen vinden isabel een lekkerding, mij niet.
- Bijna overal waar we water zien, kunnen we ook de bodem zien, zo helder.
- Met Spaans komen we (vooral ies) redelijk goed uit de voeten maar willen graag nog veel beter spaans leren.
- Sommige avonden gaan we het liefst om 9 uur al naar bed.
- Om 06:20 komt de zon op.
- Rond 18:30 is de zon onder.
- Het fruit is super sterk van smaak.
- We koken 40% van de dagen omdat uit eten vaak net zo duur is.
- Ze hebben weinig verschillende groente. Alleen ui, tomaat, wortel en paprika. We hebben geluk als we een courgette of brocolli kunnen vinden.
- Ze eten hier vooral gefrituurde kip, gefrituurde banaan, gefrituurde turkey, eigenlijk vooral alles gefrituurd. Met daarbij dan rijst met bonen.
- Als ontbijt krijg je pannekoeken of peanutbutter-jelly-toast.
- Als ik mijn slipper verlies in modder 25 cm diep, lacht ies me uit. Dat is wat de beste vriendinnen doen toch?
- In de jungle zijn we best vaak een beetje angstig.
- De route in Boquete waar de 2 nederlandse meisjes zijn omgekomen, is nu verboden terrein en voor altijd afgesloten.
- Hostel Lost & Found had het beste uitzicht vanuit het hostel zelf, midden in de jungle in de bergen. Of was het toch het strand met palmbomen vanuit ons tentje in San Blas?
- De Jehovagetuiges en gelovigen zijn hier de aardigste mensen.
- Iedereen leeft "tranquilo", wat betekent dat het niet erg is als je 2 uur (of een hele dag) te laat komt opdagen voor bijvoorbeeld werk.
- Huisjes en restaurantjes zijn zeer slecht afgewerkt.
- De stranden op de San Blas eilanden zijn zoals je ze op de foto ziet, prachtig.
- Wizard beach is een perfect stand in Boquete.
- Onze backpacks zitten nooit vol, genoeg ruimte, ook niet te zwaar.
- Kleding droogt heel langzaam, zelfs de sneldrooghandoeken hebben 3 dagen nodig.
- Het in- en uitpakken van mijn tas gaat me goed af, ies heeft nog wat meer tijd nodig om te wennen.
- We vinden het leuker om de lokale bussen te nemen dan de toeristen bussen want dat is een ervaring op zich. Overal rammelt het en mensen staan erg open om je te helpen met de weg wijzen.
- In El Valle hebben we de indrukwekkendste dag gehad met Naji in de jungle.
- We zijn al 3 facebookvrienden rijker.
- Andere backpackers komen meestal uit Duitsland.
- Vrienden maken waarmee je verder reist blijkt redelijk lastig omdat iedereen toch wel een soort van plan heeft en veel mensen samen reizen.
- We hebben besloten meer dagen op dezelfde plek te blijven en daardoor minder verschillende plaatsen te zien.
- We hebben de enige vulkaan in Panama beklommen, wat ook het hoogste punt is.
- Ik val net wat vaker tijdens het hiken dan isabel.
- Koud bergwater en isabel is geen goede combinatie.
- We hebben al ongeveer 5 keer make-up op gedaan.
- Er zijn verschillende prijzen voor locals en voor toeristen voor bijvoorbeeld taxi's
- Je wordt niet afgezet of belazerd als het om geld gaat. Je betaalt hooguit 1 dollar te veel.
- Het laagseizoen bevalt ons wel: weinig toeristen, altijd plek in hostels, privézwembaden, je komt niemand tegen op de routehikes, pure rust.
- Het onweert iedere avond, wat we beide mooi vinden.
- We kunnen erg genieten van de sterren als de hemel helder is.
- De Milky Way was te zien vanaf the boatparty (ik vind het erg leuk nadat ik erover heb gelezen in mijn nerdy boek 'universe in your hands').
- Het regent bijna iedere keer als wij in de jungle zijn. Maar het zorgt voor een extra bijzondere ervaring, het echte panameese weer voelen.
- We betalen gemiddeld $12 per nacht per persoon voor hostels
- We hebben gemiddeld $40 per persoon per dag uitgegeven inclusief alle trips en uitjes.
- De prijzen in de supermarkt zijn heel veel hoger dan in nederland.
- We zijn al aangeschoten na 4 bier en krijgen er buikpijn van.
- In niet te grote steden zegt iedere hallo tegen elkaar op straat en in de bussen.
- We zijn een van de enige die de rode kikkertjes hebben gezien op Red Frog beach.
- We hebben spanning gehad, maar we hebben ons nog niet écht onveilig gevoeld.
- Isabel heeft een ontbijtje voor me gemaakt zonder dat ik het door had.
- Vaak hebben hostels even (een hele dag of 2; tranquilo) geen elekticiteit of water.
- Iedere jungletocht is anders en we vinden het nog steeds heerlijk om te doen.
- Ik heb vaker een rustdag nodig dan ies.
- Ik lees iedere keer maar 2 bladzijdes in mijn boek, dan val ik in slaap.
- De lonley planet gebruiken we erg veel en heeft ons zelfs al geld bespaard (weten dat je prima kunt lopen ipv een taxi nemen).
- We hebben zelf een kokosnoot geplukt.
- Panamezen zitten heel de dag op hun reet en bereiken geen doelen (tranquilo).
- We zijn blij dat we met 2en reizen.
- Wel hebben we respect voor mensen die hier alleen reizen, wij denken dat we onszelf erg eenzaam zouden voelen.
- Overal staan banenbomen en zo hangen de bananen gewoon op de weg.

Het is erg gek om Panama uit te zijn en te beseffen dat we dan al 1 van de 7 landen hebben gezien. We zijn erg benieuwd wat ons te wachten staat in de rest van centraal Amerika.

1. Mirjam:
    27 september 2016
    Wat een mooie en leuke gebeurtenissen maken jullie allemaal mee geweldig meiden geniet er van groetjes Wim
  2. Mirjam:
    27 september 2016
    Lieve Floor wat heb je dit ook allemaal leuk en mooi opgeschreven. Weer hele andere informatie die ik ook heel graag wil weten.
    Zo interessant xxx
  3. Cisca.stavenuiter:
    28 september 2016
    Wat een lange interessante feitjes, geeft een goede indruk van jullie dagelijks leven!
  4. Esther de Korte:
    28 september 2016
    Hallo lieve Floor, wat een verhalen hebben jullie al en wat leest het gemakkelijk, ongelooflijk wat je allemaal kan beleven in een paar weken. Geniet van het volgende land.... Esther xxx
  5. Krissy:
    28 september 2016
    Wat leuk geschreven. Mooie en leuke dingen meegemaakt!
  6. Frank van der Velden:
    29 september 2016
    Al van alles meegemaakt, Floor en Isabelle. Zo te lezen hebben jullie een mooie periode achter de rug, de eerste drie weken in Panama. Het was heel leuk om te lezen Kort samengevat komt het bij mij zo over; jungle, troep in het water, fantastische ervaring, jullie zijn redelijk voorzichtig, veel te voet of met de locale bus. ..redelijk lang op een plek. ..al weer twee dagen in Costa Rica. ..veel plezier en ik blijf jullie volgen.
  7. Tonnie Mennen:
    30 september 2016
    Geweldig Floor en Isabel .
    Reizen jullie westelijk of oostelijk door midden-amerika , of kris-kras ?
    Waar steken jullie over naar Cuba ?
    Ik vind het heel interessant !
    Voorzichtig zijn , lieve meisjes ! Veel succes en liefs van oma .
  8. Floor:
    30 september 2016
    Heel lief oma! We zullen voorzichtig zijn. De planning is om steeds noordelijker te gaan. Wel honduras en el salvador overslaan vanwege de veiligheid. Vanuit mexico vliegen we naar Cuba. We moeten nog uitzoeken of Mexico City of Cancun goedkoper is.
    xxx floor
  9. Juud:
    4 oktober 2016
    Leuk om dit te lezen!!!!
    Hopelijk verliest Ies ook nog een keer een slipper in het ijskoude bergwater.