Één dagje hoofdstad

22 oktober 2016 - Managua, Nicaragua

Sabado, el 22 de octubre

We gaan vroeg naar Managua. De hoofdstad van Nicaragua moet volgens de verhalen en de Lonely niet heel speciaal zijn. Dus we gaan er een dag heen en de volgende dag meteen door naar Léon, zijn we er toch geweest. We bus gaat vrij soepel, net als onze tassen droppen. We lopen van het hostel richting het water Laguna de Managua, waar het centrum is en stoppen soms onderweg om iets te eten of te bezoeken. We lunchen bij de Laguna de Tiscalpa, waar we ook een expositie bezoeken waar we weinig van begrijpen, omdat alles in het Spaans is. Totdat het globale verhaal van Samosa ons wordt uitgelegd door een vrouw uit de VS. We drinken een gek drankje (chicha achtig?!), en leren een jongen wat engels, die dacht dat we 30 waren. We lopen door het grote park waar weer uitgebreid in de zwetende hitte wordt gesport en gespeeld. We kijken een straatoptreden van een groep dansers, de nationale cultuurdans. Het is heerlijk dat er zoveel leven op straat is en we zoveel te kijken en te beleven valt voor ons. De dans zit vol met ritme, maar zonder pit. De dansers verkleden zich veel en de kostuums zijn compleet. Er gaat veel mis en de dans gaat niet altijd even synchroon. Ook aan de boulevard vermaken we ons prima en eten er vroeg met een goedkope gallo pinto. Het is een grote, breed opgezet centrum van Managua, waar het leven wederom weer lekker op straat is. Er is een soort evenement aan de gang met vele kleurrijke kraampjes zijn opgezet en versiersels zijn. Optredens worden op de achtergrond gegeven. Wanneer we daar zijn, en de zon onder gaat, worden handmatig de kleurrijke bomen aangezet. Deze kitcherige versiering van 10m hoog in de stad, de boomvormige "kunstwerken" van metaal zijn volledig bedekt met kleine lampjes. En ook al is het wat misplaatst, het geeft het centrum wel wat sfeer, zo in het donker. Managua doet zijn best met kleur, en investeert duidelijk in kindvriendelijke speeltoestellen. Zo is er aan de boulevard een ander groot park waar kinderen zich vermaken in een vliegtuig en nagemaakte modellen van belangrijke gebouwen, een tribune en veel speeltuinen. En zo samen met het zachte weer, maakt het een aangenaam leven op straat.

'S Avonds zitten we een goede tijd achter de computer. Floor overtuigt me om het paradijs weer op te zoeken en naar Corn Island te vertrekken. Maar om daar te komen is wat lastiger, dus dat heeft een goede voorbereiding nodig.

1. Cisca.stavenuiter:
    3 november 2016
    Gezellig zo n stad. Een stad heeft meestal wel een park waar er wordt gerecreëerd en waar het heel gezellig is