jungle paleis

20 december 2016 - Palenque, Mexico

Martes, El 20 de diciembre

Om 8 uur komen we aan op het ADO station. Nog een beetje beduusd van het slapen zoeken we nog wat op over Palenque, want we weten dat we straks geen wifi meer hebben. We nemen een taxi (60 pesos) naar onze verblijfplaats (150 pesos voor een cabaña met z'n tweeen). Hier ontbijten we met super veel fruit in yoghurt dat we gister nog over hadden van de markt. Kaki, granaatappel, guayaba en een kleine mango, een lekker exotisch ontbijt dus. We hebben sinds de lunch van gister niet meer gegeten, dus we kunnen ons maagje wel weer vullen.
We checken in in Jungle Palace en boeken bij binnenkomst nog eentour voor vandaag. We hebben namelijk 's nachts gereisd zodat we de dag nog iets konden doen. Morgen gaan we zelf naar de ruines.
We worden om 12:00u opgehaald voor Mishol-ha en Agua Azul. Misol-ha is mooi, maar niet super indrukwekkend. De hoge waterval deinst in bruin water als ik tegen Floor zeg: "wel leuk". Waarop zij reageert: "Zijn we toch verwend". En ze heeft gelijk. We lopen de trappen af om achter de watervallen door te lopen. Onze voetjes worden nat, door het water dat gewoon over het pad stroomt. Onze shirts en haren worden vochtig van het opstuivende water. Je kunt zwemmen, maar daar hebben we weinig tijd voor. Daarnaast nodigt het water niet erg uit. Rond 13:30u gaan we door naar Agua Azul. Het is nog een uur en drie kwartier reizen naar Agua Azul. Floor en ik doen beide nog een slaapsessie, omdat de slapeloze uurtjes van vannacht toch wel zijn tol eisen. We openen pas onze ogen weer als de buschauffeur op zijn rem staat bij Agua Azul. Het is inmiddels al 14:30 en bestellen een maaltijd. Het is een lange tijd geleden dat we vis hebben gegeten, en er rijst, salade en friet bijkrijgen.
De mooie indrukwekkende blauwe watervallen van Agua Azul horen blauw te zijn, maar zijn op het moment lichtbruin. Het heeft de afgelopen dagen veel geregent dus dat maakt de kleur van het water zo lelijk. Het is jammer, want de watervallen zelf waren wel erg mooi en panoramabreed, maar door de kleur geniet je er toch minder van, helemaal als je al meer gezien hebt en anders verwachtte. Desondanks lopen we de 1,5 km route langs het water en maken we wat mooie fototjes. Aan het eind eten we een cacaoboon. De vruchten zijn nog onbewerkt. Je haalt als het ware een boon uit de schil en sabbelt her vruchtvlees van de pit. Na een paar seconden kun je de pit uitspugen en ben je klaar voor de volgende. De pitten zijn nog alles behalve cacaoachtig, en zijn zelfs paarsig als je ze doorbijt. We hebben een prima dagje gehad, want we werden lang beziggehouden.
We eten avond in de stad van Palenque, een ensalada mixta met een klein bijgerechtje en een sapje, onwetende dat we daar gratis nacho's en broodjes met een sausje bijkregen.
Bij terugkeer zijn we even ons hostel kwijt, en moeten we even zoeken, daar in die jungle, haha.

1. Mirjam:
    5 januari 2017
    Dat is apart hoe je zo'n cacaoboon moet eten.
  2. Fred:
    7 januari 2017
    Lekker sloom daggie, ook wel eens fijn