Seizoenswisseling in Palenque

21 december 2016 - Palenque, Mexico

Miércoles, el 21 de diciembre

Ik slaaep redelijk goed in ons vieze, klamme bedje met gaten. Ik ben nog steeds snotverkouden door de airco van de bus (ga ik nou de hele tijd in Mexico verkouden zijn?) en ga er 2x uit van ellende. Als ik ga liggen kan ik moeilijk ademen en dat maakt slapen lastig. Ik kan ondanks dat wel lekker genieten van de nachtelijke geluiden van de jungle (onze cabañas heeft geen ramen maar horren) en de regen die tot in de vroege morgen aanhoudt. Daarom blijf ik nog maar even op bed liggen als ik al 3x klaar ben om op te staan. We liggen met zijn tweeën veilig onder het muggennet van Floor. Om half 8 ga ik er toch echt uit en neem een warme douche.
We hebben ontbijt op bed met het eten dat we gisteravond in Palenque nog even gescoord hebben bij een klein supermarktje. We eten daarom witbrood met ham en paté, meer dan dat was er niet te vinden.
We vertrekken om 9:15u lopend naar de archeologische site van Palenque, op 3.2 km afstand. Ik heb een jasje aan en een jasje mee, maar dat blijkt al snel overbodig. Het klimaat hier is heel warm en vochtig en dat maakt een klein stukje lopen al vermoeiend. We slaan dus na 1.7 km af en nemen de snelle route naar het park. We hebben dit keer niet echt een Do It Yourself Guide kunnen vinden op internet en beginnen dus maar met wat kleine tekstjes die we op internet hebben gevonden. Er zijn wat kleine structuren en wat watervalletjes waar we overheen moeten. Erg leuk, maar dus ook vrij vermoeiend. We komen aan op de Gran Plaza als we daar een hele grote groep onder de boom zien. We moeten nog even kijken wat ze aan het doen zijn, maar het ziet er interessant uit. Als we dichterbij komen, zien we dat iedereen zich aan het omkleden is in een soort Maya kleding. Erg bijzondere kleding met de kassen van noten als enkelbanden. Ze maken geluid bij elke stap die ze zet. Ze heeft bolletjes in haar twee vlechten en is mooi gekleurd gekleed. We zien ineens hoofdtooien met veren verschijnen, en mensen met schmink op hun gezicht. Zowel mannen als vrouwen hebben rokken aan, best wel sexy want ze zijn tot best wel hoog ingesneden. Zo, dat alleen een voor en achterlap nog overblijft. Veren komen overal uit, uit de armbanden, de schouders en kniebeschermers. Het ziet er allemaal prachtig uit. Er is zelfs iemand met een echt jaguar pak, inclusief veren en accessoires. Er komt een nieuw iemand aan, nog in semi normale kleding, en begroet een aantal mensen met een handjeklap, en kus op de verenigd handen en een knuffel. Ook hij kleed zich om in een heel bijzonder pak. Hij trekt zijn korte rokje aan, gemaakt van krokodillenvacht, de staart hangt er nog achter. Hij doet ook zijn krokodillentop aan en zijn krokodillenhanden en poten (inclusief klauwen) om zijn polsen en benen. De trommels en sambaballen zijn ook volledig uitgerust met een prachtige kleurrijke verenkrans. Aangezien wij alle tijd hebben vandaag, en de bus pas om 21:45u vertrekt, nemen  wij plaats op een ruine en kijken wij rustig toe. Iemand van hen spreekt ons aan en legt ons uit dat ze naar Palenque zijn gekomen vanwege een traditie. Het is de 21e, de verandering van het seizoen. En blijkbaar moet die ingeluid worden met een dans voor de tempel van Palenque. Even voor de duidelijkheid, deze persoon kwam van boven Mexicocity (en dat terwijl onze reis van Oaxaca naar Palenque al 15 uur duurde!!)
Het is 10:45u. De dans begint. De drum in het midden geeft de maat van de dans aan, als iedereen daarop reageert met een ritmische dans, waar het geluid van alle enkelbandjes meedoen met het ritme. Het ziet er weer helemaal top uit zo, als alle hoofdtooien met zijn alle dezelfde kant op bewegen. Er word op elke hoek (N, O, Z, W?) een ritueel gehouden met een rokende kelk en een ceremonieel praatje. Afsluitende met een gezamenlijke roep. De dans zet zich voort naar een andere windrichting, enz. Later wordt de dans in een kring, waarbij een of meerdere personen in het midden de dans aangeven. Het is grappig hoe zo'n traditie dans helemaal niet gaat om de gelijkheid van dansen, dezelfde kant op draaien en precies dezelfde pasjes doen, als je het maar met overtuiging doet en er in gelooft. Zo is zelfs zo'n dans añs dit af en toe nog wel een zootje, maar dat maakt het niet minder mooi. Al snel verzamelen zich een hoop toeristen om de dans die allemaal het beste beeld in hun camera willen, waarbij ze naar mijn mening soms weer net te dichtbij komen. Mensen die soms echt poepfilmpjes aan et maken zijn en stiekem helemaal geen aandacht hebben voor de ceremonie zelf. Floor en ik blijven kijken tot half 12 ongeveer en verlaten het ritueel dan geluidsloos. We lopen nog een rondje over de site. Waar we vorige keer nog zeiden dat het gras zo mooi geel en uitgedroogd paste bij de tempels, misstaat het prachtige groene gras ook zeker niet. De site ligt midden in de jungle, wat een prachtig contrast heeft met de grijze stenen tempels. We lopen rond, en zijn al snel bezweet en vermoeid van het weer. We besluiten lekker op Gran Plaza te gaan liggen en even te chillen. Voor we het weten dutten we beiden even weg onder het piepen van de vogels en de brandende zon. We blijven hier lekker genieten van de groene (en grijze) omgeving, de mensen die springfoto's en selfies maken, het brullen van de apen en het eeuwige piepen van de vogels. Van de cactussen die tegen de takken van de bomen groeien en van de koekjes en het gedroogde fruit dat we hebben meegenomen.
Om 15:30u is de dans pas afgelopen en ruimen de mensen hun spullen op.
Wij chillen nog lekker in het park tot sluitingstijd en lopen rustig terug naar ons hostel. Daar pakken we onze tassen uit de kluisjes en nemen samen met een duits meisje een collectivo naar het centrum van Palenque. We begeven ons naar de Zocalo en gaan daar in een tentje eten. Daarna wachten we in het busstation rustig tot we om 21:45u de bus in mogen.

1. Mirjam:
    5 januari 2017
    Wat leuk om echt een traditie van daar zo mee te maken.
  2. Fred:
    7 januari 2017
    Vervelend dat je weer snip verkouden bent. Maar ik kan mij voorstellen dat je ook wel weer lekker ligt te luisteren naar het ochtend orkest. Het lijkt me ook heerlijk van zo n reis dat je dagen maar wat voor je uit slentert en dan ineens iets meemaakt wat niet gepland is. Zo n rituele dans, niet voor toeristen maar echt vanuit een traditie.
  3. Fred:
    10 januari 2017
    Eens met de andere reacties; wil je je sms van mij/Cis lezen?