Kuna Yala op Asseryaladub

8 september 2016 - Panama City, Panama

Jueves, el 8 de septiembre

Gelukkig, Titi stond inderdaad voor de deur in de vroege ochtend. We zouden een prachtige jungleroute in de 4x4 krijgen, alhoewel we beide licht misselijk de auto uitkwamen door de rollercoasterride in de indrukwekkende jungle van de Kuna Yala's. De boot bracht ons naar 1 van de 365 paradijseilanden van San Blas: Asseryaladub in Kunataal, Isla Aroma in normaal Spaans. San Blas is eigendom van de Kuna Yala's die hard hebben gevochten voor hun rechten. Ze hebben hun eigen regels, cultuur, way of life en meer. Wij komen nu bij hen op bezoek, en moeten hen respecteren in hoe ze zijn, ookal kan dan soms rude overkomen. Ik heb dat niet per se ervaren, behalve dat de vrouwen eigenlijk niks zeggen, dat doen alleen de mannen. Dit zorgt soms voor wat ongemakkelijke situaties. We slapen in een tentje op het eiland, maar er zijn ook coole huisjes met palmbladerendaken en bamboemuren, maar dat vinden wij niet erg, want gelukkig zijn we beide gewend aan kamperen.

Het is hier absoluut een droom. De eilanden zijn precies zoals je ze zou tekenen: een strakblauwe zee die slechts te onderscheiden is van de strakblauwe hemel door de horizon in het midden. Een geel bolletje dat boven het water uitsteekt met een aantal palmbomen en soms een palmbomen-huisje. We zijn naar 3 van hen geweest waar een gezonken boot in de baai lag. Snorkelen was er top! Ik moet altijd even wennen, durf niets aan te raken en niet echt over de boot te zwemmen. Maar zodra ik anderen het zie doen en "merk" dat het veilig is, ga ik ook. En dan geniet ik met volle teugen: wauw, wat top om te zien joh! Net als "La piscina" een stukje ondiep water (sunken island) waar geen koRaal ligt, en er super blauw is, in the middle of the sea. De hele middag zijn we in het water gebleven. En je raadt het al: verbrande billen!Tijdens onze lunch kwamen de Kuna's hun vangst showen: een aantal indrukwekkende kreeften en krabben. Maar toen de boot dichterbij kwam zagen we pas de reden van hun enthousiasme. Er lag een super grote vis, zwaarder dan ikzelf, in de boot, geschoten met een harpon. Tijdens en na ons avondeten (AVF, je je hoort het goed: Aardappel, Vlees, Fruit) ontzettend gezellig gehad met de andere toeristen op het eiland, zo'n 8 in totaal, waaronder een Duits stel: Nadine en Marvin. Erge leuke mensen en verliefd op alles wat met nederland te maken heeft. De Kuna's zopen zich allemaal klem en hun verhalen begonnen zichzelf te herhalen, zo'n 20 keer. En wij maar luisteren tot middernacht...