National Park Cahuita, het dierenrijk

27 september 2016 - San José, Costa Rica

Martes, el 27 de septiembre

De jongens vertelden dat ze in het Nationaal Park een aantal apen hebben kunnen spotten. Dieren waar wij nog niet van hebben kunnen genieten, en we graag met eigen ogen willen zien. We kunnen het dus niet laten om onze laatste dag in Cahuita te beginnen met een zoektocht naar apen in het Nationaal park. Daarna gaan we wel naar San José, de tussenstop naar eindbestemming Tortuguero.

We kopen ons ontbijt; brood met een gekke, medium pittige kaassalsa, want we zijn de pindakaas wel weer zat. En eten die in een druppende regen op bij de ingang.

Vrijwel helemaal in het begin, nog vol nieuwe energie, spot Floor een sloth! Een bewegende, en klimt echt van tak naar tak, op z'n dooie gemakkie wel... Het is knap dat Floor 'm zag, want de gids van een andere groep komt ons achteraf nog bedanken dat we hen erop wezen. Het was bovendien de enige die wij, en hij, over de hele dag hebben gezien, en het blijft moeilijk om ze te vinden.

We lopen een stuk door en zien nog wat kleine diertjes; eekhoorntjes, ontelbaar krabben, schelpdieren, tjiktjaks, enorme sprinkhanen en spinnen in gigantische webben.

We lopen door tot Punta Cahuita en Punta ..... Hier verliezen we onze motivatie, want aapjes hebben we nog niet gezien, die hier toch zo makkelijk te vinden waren!!

We besluiten terug te lopen, want er is maar 1 pad, en meer dan dit gaan we verder op het pad niet meer tegenkomen. Na een tijdje horen we spontaan, luid geritsel van de bomen en kijken omhoog de palmbomen in. Ja hoor, daar zit er eentje. Een zwart aapje met spierwit gezicht en borst. Tegelijkertijd komt er een flinke wasbeer naar beneden gegleden vanaf de boom. Hoe schuw de wasbeer vrijwel meteen uit het zicht is, hoe brutaal dichtbij het aapje durft te komen. Aandachtig kijken we toe hoe hij langzaam naar ons komt toegesprongen. Hij eet rustig de hele boom leeg en neemt tussendoor goed te tijd om voor ons te poseren. Later op de weg zien we nog een leguaan chillen op een tak en een familie aapjes. Zij zitten een stuk hoger in de bomen, met een kleintje. We kunnen er lang van genieten. Wat hebben we veel gezien de afgelopen dagen; meer dieren dan tijdens ons hele Panama avontuur.

Het is bizar, in zo'n jungle lopen, aan de rand van het strand waar het contrast zo enorm is. Waar niks groeit, en het zand zo wit is als suiker. En een paar meter verder is er een biodiversiteit die je je niet voor kan stellen. Elke keer als ik hier loop, lijkt het alsof ik in de set van Pirates of the Caribbean rondloop en Jack Sparrow elk moment kan tegenkomen. Het is ongelofelijk, en nog zo surrealistisch, zelfs als je er doorheen loopt.

We lunchen en douchen het zand nog even van ons af onder het genot van luidruchtig apengebrul. Rond 14:00u staan we op het busstation van Cahuita en merken dat de bus naar San José pas om 16:30u gaat, dus we nemen de bus naar Limón en pakken daar de bus van 16:30u naar San José. Soms nemen we een tussenstop van 15 min. Er komt dan, heel normaal, een man de bus in om van alles te verkopen; gefrituurde bananen, de stukjes mango in een zakje, chips, nootjes, iets met vlees en drinken.

Dit wordt onze tussenstop voor een nacht, voordat we naar Tortuguero vertrekken.

1. Mirjam:
    4 oktober 2016
    Whaaaa allemaal wilde dieren !!!
    Schitterend spannend
  2. Juud:
    4 oktober 2016
    Sloths en tjiktjacks hahaha meteen gegoogled.
    Luiaard en gekko's en wasbeer gaaaf!!!!