San Juan del Surf

15 oktober 2016 - San Juan del Sur, Nicaragua

Sabado, el 15 de octubre

Vandaag staan we rustig op, precies zo dat we om 10:00u de boot hebben. We hebben een heerlijke zonnige boottocht waar Floor weer rustig haar oogjes toe doet. Vanuit daar moeten we een taxi nemen, en delen deze met 2 anderen die we hebben ontmoet op de boot. De taxi probeert ons over te halen om met de taxi naar San Juan del Sur te gaan. Hij zegt dat er geen bussen zijn, omdat het zaterdag is. Hij probeert ons nog ergens anders af te zetten en maakt een special prijs. Gelukkig weten wij beter, en hebben we deze verhalen al vaker gehoord. Zodra we in Rivas aankomen gaat de bus over 10 min. Floor en ik struinen nog even de eigenlijk iets te leuke lokale markt over voor wat te kanen. Maar zodra we terugkomen staat de bus er niet meer en is die net vertrokken! Iedereen wijst ons de weg als wij met backpack en al langs hen struikelen/rennen. Gelukkig stopt de bus hier voor iedereen die z'n hand opsteekt en kunnen we zo de overvolle bus nog in!

Zodra ik zie dat een jongetje zijn chipszakje tussen de busbanken stopt, gebaar ik hem dat ik het afval wel zou weggooien. Hij begrijpt er niets van en kijkt me lachend aan. Hij geeft het afval aan me af, maar ik wordt nog lang nagelachen. Dat geeft aan hoe groot het afval probleem is en hoe de regering nog te weinig bezig is om de maatschappij zich er bewust van te laten zijn hoe slecht afval voor het milieu is. Plastic wordt hier in grote overmaat gebruikt. Zodra wij de zakjes bij elk kraampje vriendelijk afslaan kijken de verkopers ons maar raar aan.

In San Juan hebben we nog niet echt een hostel. De twee hostels die we ingedachte hadden worden ons afgeraden en we hebben ons te weinig voorbereid op een alternatief. We zijn een beetje verloren en worden door één van onze nieuwe contacten meegenomen naar Las Brisas. We zitten daar met z'n vieren in een dorm. Het is prima hier, maar al snel heb ik toch een beetje spijt dat we hier niet iets meer moeite voor hebben genomen. Als we in een jongeren hostel hadden gezeten hadden we waarschijnlijk wat makkelijker contact gelegd en vrienden gemaakt voor Sunday Funday, waar we hiervoor toch naartoe zijn gekomen.

Na onze kookkunsten met de limieten in zowel voedselaanbod als kookgerei, besluiten we 's avonds even naar de kroeg te gaan om eventueel wat vrienden te maken. Het tegengestelde is waar. Blijkbaar zijn de dagen zo vermoeiend, dat we ook vanavond weer vroeg in slaap vallen. Wederom wordt ik om 00:00 u wakker. Maar ook dan hebben we geen puf meer om uit te gaan. Ik vraag me af of we ooit nog terug in het onregelmatige zuipleven kunnen terugkeren. Saaie dozen!!

1. Mirjam:
    19 oktober 2016
    Zeker niet saai maar genietend van hele andere geweldige dingen !!
  2. Juud:
    19 oktober 2016
    Saaaie dozen??? Dit is allemaal veel vermoeiender dan een avondje zuipen. Slaap lekker ;-)!