San Juan del Surf

18 oktober 2016 - San Juan del Sur, Nicaragua

Martes, el 18 de octubre

En een actievere dag is het zeker! We hebben een kleine vertraging als we de bus om 9 uur willen pakken voor het surfen, maar die waarschijnlijk niet halen als we rond half 9 opstaan. Er gaat een andere bus om 11:00u hebben we al uitgezocht, en gister al een deal gesloten om een surfboard te huren en het transport voor samen 12 USD. Omdat ik bang ben dat deze dag ook in niets zal vervallen op deze manier, jaag ik Floor misschien al iets te snel op om actie te ondernemen (ho ho, Isabel...). Daardoor staan we al om half 11 op hun stoep, als we horen dat de pickup truck pas om 11:30u vertrekt vandaag( tja, dat komt allemaal nogsteeds niet zo nauw). We besluiten nog maar even aan het strand te gaan zitten. We gaan niet zwemmen, want daar is de lucht nog iets te grijs voor. Als het maar niet de hele dag gaat regenen...

Andere mensen zouden gewoon een dagje extra wachten om rustig op een mooie, zonnige surfdag te wachten. Wij kunnen dat niet zo goed, omdat we al hebben bedacht dat we hier maar x aantal dagen willen blijven. Eigenlijk hebben we ons verblijf hier al verlengt met de terechte mededeling van Floor dat dit wel dé beach is in Nica om goed te kunnen surfen.

Net als we vanaf het strand terugkeren naar de surfshop, komt de man ons op de scooter al opzoeken (Zo klein is dit leuke surfdorpie!) om te zeggen dat de auto klaar staat. Het is een bumpy ride, op z'n zachtst gezegd, want we scheuren door de plassen op de onverharde wegen.

Het surfboard dat ik heb is een superbeginner aangezien ik nog maar 1x in mn leven een surfboard heb aangeraakt. De verhuurder nam zelf niet echt actie, dus we moesten er zelf achteraan of we wel het juiste surfboard hadden, onze lijn en wetshirt. Alsof wij dit allemaal wisten?!

Eenmaal in het water gaat het redelijk goed. Het water is enigszins goed te doen en kan zelfs een paar keer staan. Mijn surfboard is super stabiel waardoor je niet snel valt, maar is wel erg moeilijk om tegen de golven in te komen. Soms moet ik even schelden als ik door de zee weer 4 meter wordt teruggegolft nu ik net zoveel moeite heb gedaan om 3 meter verder de zee in te komen. Of moet ik weer even mijn schouders eronder zetten als ik weer een klap in mijn gezicht krijg van het water, of weer een flinke zoute hap doorslik. Maar de blijheid als ik kéér kan staan is leuk! Al met al een goede uitdaging.

Floor kan het al erg goed en heeft een wat geavanceerder surfboard. Wat gaat dat haar goed af! Ik vind het maar moeilijk om een golf te 'kiezen' en neem misschien maar 3/4 van het aantal golven dat Floor kan nemen! Floor rommelt wat met haar GoPro, want het is toch wel heel vet om hier een filmpje van te hebben!

We lunchen wat van ons eigen meegebrachte brood. Een goede beslissing, want wat is het hier duur!!! Relatief dan, haha, maar te duur om onze grote hollandse magen goed te vullen.

Daarna gaan we nog kort het water in, maar de zee begint snel te stijgen. Zodra we er daarna kort nog uit gaan, proberen we het allebei nog kort, maar er is no way dat deze golven me nog gaan lukken. De rest van de beginner - gevorderden stoppen ook allemaal wanneer het vloed wordt en drogen op in het restaurant met onze gezichten in de zoute zeewind, kijkend naar de experts die de golven wél de baas kunnen zijn. Wat een plaatje is het toch. Ik wist eigenlijk niet echt dat je echt zo kon surfen als in de tekenfilm 'Rocket Power' dat ik vroeger altijd keek. Dat je voor de golf kan blijven en zo krachtig wordt meegenomen. De trucjes van Rocket Power ook de trucjes in het echt zijn. Zo dat Otto, Reggie, Twister en Sam bijna levensecht zijn.

1. Mirjam:
    1 november 2016
    Héérlijk vertoeven in de golven van de grote oceaan.
  2. Fred:
    1 november 2016