Spingen in blauw sprookjeswater

7 oktober 2016 - La Fortuna, Costa Rica

Viernes, el 7 de octubre

Ook vandaag moeten we weer vroeg uit de veren. We worden om 08:00u met het busje opgehaald om naar een boer richting Los Chiles te rijden, vlakbij de grens van Nicaragua. Onderweg stoppen we nog even omdat er apen langs de we zijn gespot. Floor en ik zijn de enige die enthousiast de auto uitspringen om te komen kijken. De gids maakt een gek brul geluid. Wij kijken elkaar lachend aan, maar het werkt wel! Ze reageren en we mogen ze eindelijk horen brullen en zien tegelijk. De kleine zwarte brulapen maken veel lawaai, maar doen geen vlieg kwaad. We hebben dit geluid al eerder gehoord in Cahuita, op de achtergrond tijdens het douchen, waarvan we toen nog dachten dat het een dinosaurus (Floor) en het riool (mijn suggestie) was.

We komen aan op het land van de boer, die zijn land pas net open heeft gesteld en de tour is eigenlijk nog niet helemaal af en dus nog helemaal niet gepromoot! Toch zijn er 11 mensen bereid gevonden om mee te gaan, waarvan 3/4 geen flauw idee heeft wat hen te wachten staat. We rijden 1,5 uur richting het noorden. Floor gaat nog even op een paard zitten en daarna gaan we van start. Wederom zegt onze gids: "jullie zijn de enige die er zin in hebben" wanneer we vinden dat de rest weer zo traag is. We komen bij de eerste waterval. Wat komtie weer van hoog en het water klettert hard in het IJSkoude bergwater. De gids komt later en neemt ons mee de rotsen op. Het is erg stijl en de gids moet ons soms helpen met stappen aanwijzen. Hij laat ons zien waar we moeten springen en dan mogen wij! Voor adrenaline springen wij 'm achterna. Floor met haar GoPro op haar hoofd. Zoals in het filmpje gil ik niet. We hebben hard gelachen om hoe ik niet goed ben in gillen en je in sommige filmpjes een awkward "woaah" hoort van mij, haha!

We mogen springen nog een paar keer want we zijn de enige die durven (wie schrijft zich nu voor deze tour in als je niet in het koude water wil zwemmen en niet durft te springen?!)

We klimmen en klauteren langs de rivier en komen nog langs andere spring mogelijkheden die steeds een beetje in hoogte toenemen, waardoor het leuk en uitdagend blijft.

Omdat het promotie materiaal nog niet klaar is voor deze tour is de Nederlandse eigenaar mee om springfoto´s te maken voor zijn boekje, dus misschien staan wij over een paar weken wel te shinen in elke flyer die aan elke toerist in La Fortuna wordt uitgedeeld!

De route gaat soms zelfs door het water en dat betekent zwemmen met tas en al, en met een band van een waterval afglijden om verder te komen. Erg leuk en wisselende tour, met natuurlijk een sprookjes omgeving, want wat is het soms mooi.

We lunchen in een restaurantje waar we weer een heerlijk verzorgde casado krijgen met starfruit bebida. Het is heel leuk om een casado te bestellen want je kan  van alle kleine porties op het bord lekker een hapje proeven. De starfruit bebida is erg lekker, dat zijn ze allemaal trouwens...

Op de terugweg begint het weer te stormen. Ik blijf elke keer verbaasd hoeveel water er uit de lucht kan komen vallen en hoe sommige auto's tot halverwege de velgen in het water staan. Slapen doe ik niet, want het water komt met druppels naar binnenvallen. Ik heb een handdoek nodig, die langzaam doorweekt raakt, om mezelf droog te houden. Floor dut zoals meestal, na 5 minuten weer lekker in. Dus ik kijk naar hoe helder de bliksemschichten door de hemel schieten en luister naar hoe hard de donder erna klinkt. Ik zie hoe het boertje met de iets te grote fruitkraam steevast blijft staan in de stromende regen en met man en macht zijn stal staande probeert te houden.

Ik kijk hoe de fruitbomen in ieders achtertuintje weer gevoed wordt met vocht, zodat er voor elk gezinnetje weer mooie papaya's, guava's, lychees, naranja's en mango's mogen groeien.

Ik zie hoe de enorme bananenbladeren van de bananenplantages de regen vangen. De bananen zijn op de plantages helaas omhult door blauwe plastic zakken om ze te beschermen van ongedierte.

We worden weer netjes afgezet bij ons hostel waar we nog lekker kunnen nagenieten van de afgelopen 2 topdagen!!

1. Cisca.stavenuiter:
    11 oktober 2016
    Je moet schrijfster worden in plaats van technicus
  2. Juud:
    11 oktober 2016
    Gaaf! Wist je dat je de bloem van een bananen boom kan koken en eten. :-)
  3. Mirjam:
    11 oktober 2016
    Het is inderdaad heerlijk om te lezen; het is bijna dat ik het zelf meemaak en zou dan ook van die rots afspringen in het hele koude water.
  4. Fred:
    12 oktober 2016