Tranquilo

23 september 2016 - Bocas Del Toro, Panama

Viernes, el 23 de septiembre

We houden een tranquilo dagje. We zijn hier toch ook voor het uitrusten. De tours zijn hier duur, en besluiten daarom zelf naar Wizzard Beach te lopen. Er loopt een paadje vanaf het betonnen pad door de begroeiing van het eiland naar een van de mooiste stranden van de omgeving. Een half uurtje een rustige wandeling brengt ons bij het paradijs. Wat is nu mooier, San Blas of Bocas? Zul je nu denken. Ik ben bang dat ik je het antwoord niet kan geven. In San Blas kreeg je het echte eiland gevoel, het eiland was klein, en had geen betonnen wegen. Hier zijn wel echt wegen en is een klein minidorpje aangelegd. Het weer is hier (toevallig?) beter dan in San Blas, waardoor een stranddagje met volop zon wel weer fantastisch is. Het contrast is hier groter, je komt letterlijk de jungle uitgelopen, om je voeten in het witte zand te begraven. Daarnaast was het water op alle San Blas eilanden rustiger, en zijn hier de 1 à 2 meter hoge surfgolven. Dat heeft toch ook wel wat!

We hebben heerlijk gechilld, en raken nog niet uitgepraat, het gaat veel over hier, familie, studie en ikNoria.

We proberen nog naar Red Frog beach te lopen. Hiervoor moeten we een vrij lang stuk lopen. We moeten door bukken en door zompige drek heen. Floor zet een misstap; de modder zuigt haar volledige voet t/m haar enkels weg, inclusief slipper, haha! We weten niet zeker of we de goeie kant op lopen, ook al kunnen we hier niet echt verdwaald raken. Toch voel ik me niet helemaal op m´n gemak. We besluiten terug te lopen, tot we plotseling 2 doorgeslagen backpackers zien lopen, die we al eerder hadden gespot. Vanaf het moment dat wij zijn omgedraaid was het nog maar 3 min lopen! Dus toen zijn we tóch doorgegaan en bereikte het prachtige Red Frog alsnog. Ook Red Frog was prachtig, had alleen wat meer steen in het gedeelte waar wij zwommen. We hebben trouwens ook de giftige mini Red Frogs gespot onderweg. Zodra je weet waarvoor je moet kijken, zie je ze de gele en de rode variant overal. Wanneer deze beestjes van dezelfde soort kruisen, krijg je minder felle, bruine baby Red Frogs, het resultaat is dat de gele variant alleen maar voortplant met geel, en rood met rood, om beter nageslacht te krijgen. Hierdoor groeien de kikkers langzaam uit elkaar tot 2 soorten.

's Avonds eten we Pizza met verse ingrediënten van de markt, vandaar dat we om 16:00u al moeten aangeven dat we er om 19:00u willen eten. We weten dat één large genoeg is voor met z´n tweeën. Zodra we in het hostel terugkomen raken we aan de praat met Maxime, de Nederlandse meid uit El Valle. Ze vertelt ons over een boatparty waar ze heen gaat met 2 volunteers van het hostel. We besluiten ook mee te gaan en vliegen uit onze stoel; over een kwartier vertrekken we. De boatparty was leuk, met een klein gezelschap van zo'n 30 man. 'S nachts gaan we, onder het genot van de waanzinnige sterrenhemel met de glijbaan het warme water in.