Tweede kerstdag

26 december 2016 - Holbox, Mexico

Lunes, el 26 de diciembre tweede kerstdag

Floor is al om 07:00u wakker en gaat om 08:00u al met Alenka skypen. Ik wordt pas om 09:30u wakker, wanneer ze ook al met haar moeder heeft geskyped. We halen een ontbijtje en keren terug met een zak witbrood, twee eitjes, en plakken kaas. Jam en pindakaas hebben we nog (dat oneindige witbrood met pindakaas en jam toch telkens!). We pakken de broodrooster uit de keuken en zetten die lekker aan onze tafel en zo hebben we heerlijke warme witte toastjes. We raken aan de praat met een duits stel dat naast ons zit.  Uwe, van 39 en Oxanna, oorspronkelijk uit Rusland. Het is heel gezellig en vooral Uwe maakt veel grapjes, waar wij hard om kunnen lachen. We blijven hangen met hen, eigenlijk alweer tot de middag. Er ligt nog Nutella op de "Free food shelf" laat ik weten, waarop Uwe op schiet van geluk. We lunchen alweer. Maar dan nu met Nutella en banaan (met Nutella) Ons eigenlijke plan lijkt alweer overboord gegooid te zijn, want we wilden eigenlijk op zoek naar Flamingo's. Het seizoen is eigenlijk net afgelopen, maar er is een kleine kans dat we ze nog zien aan de andere kant van het eiland. Omdat het zo gezellig is, besluiten we samen te gaan. Wel pas als de zon alweer onder gaat. Rond 16:00u vertrekken we. Daarvoor skypen we nog even met Nicky. Zomaar spontaan, omdat ik met haar aan het whatsappen was en we toevallig beide tijd hadden. Hes erg leuk, nog leuker omdat het zo spontaan is. Nicky zit aan het kerst diner met haar neven en nichten, dus ze ziet er prachtig opgemaakt uit. Heel leuk om je vriendinnetje zo mooi te zien!! Wij zitten hier zonder make-up op het terras van het hostel, haha.

Tijdens de Flamingo-wandeling loop  ik vooral met Uwe, Floor loopt vooral met zijn 10 jaar jongere vriendin.
Hij laat ons de binnenkant van een rog zien. Als die doodgaat, blijft alleen het harde karkas(?) inclusief klein staartje van de rog over, een erg interessant ding. We zien 3 bijna onzichtbare zandroggen, die af en toe wegschieten voor je voeten (die kun je goed zien nu het water zo ondiep is!). Daarnaast zien we veel pelikanen, want die zijn op hier opeens overal. We moeten door de zandbanken lopen, op zo'n 50-100m van de kust af. Het is best wel vet, want dat betekent dat we tot onze kuiten, soms zelfs tot onze bovenbenen door het water moeten. Het is bewolkt, waardoor de zon niet helemaal meer doorkomt. Oxanna geeft aan dat ze wel weer richting hostel wil lopen, het wordt al donker en we moeten ook weer 1,5 uur terug.
Uwe wil graag nog door, ons maakt het weinig uit. Wij bespreken even kort in het Nederlands en stellen dan voor om ons hier even te settelen, even iets te eten en dan terug te lopen. Daar gaat Oxanna mee akkoord. We leggen onze handdoeken uit. Ik heb de grote doek van papa, die voor dit soort gelegenheden toch wel extra chill zijn. We praten even, maar onze speelse 39-jarige wil nog even verder lopen. Wij blijven zitten met Oxanna. Het gesprek komt op een gegeven moment op hen twee en ik vraag: "you are in a relationship, right?" Waarop zij zonder na te denken "No" antwoord. Dat is vreemd? Maar hoe zit dat dan? Jullie reizen samen en hij zit duidelijk aan haar als koppel. We krabbelt meteen al een beetje terug. Misschien is het toch wel haar vriend. Ze wist in elk geval niet zeker of ze wel met Uwe wilde reizen. Uwe heeft al veel gereisd en maakt makkelijk contact, hij is ook op reis om nieuwe contacten te leggen en lol te hebben met veel verschillende mensen. Oxanna is daarentegen een stukje minder open voor nieuwe vrienden en kijkt liever de kat uit de boom. Ze is bescheiden en voorzichting, maar super aardig. Ze kan spaans, maar net wat minder Engels. In elk geval, zowel Uwe, floor en ik spreken het net wat beter en dat maakt haar ongemakkelijk. Ze voelt zich minder op haar gemak. Uwe is het tegenovergestelde. Maakt snel nieuwe contacten en vrienden, maakt grapjes en is lekker gek en jong. Wij kunnen het heel goed met hem vinden. We lopen terug, pas rond etenstijd als de zon al onder is. Het is vloed, dus we kunnen de zandbanken niet echt meer zien. We lopen daarom maar terug naar het stadje. Oxanna en Uwe gaan zelf koken, wij gaan uiteten.
Vandaag is de laatste uiteten dag, dan is kerst alweer over. We doen vandaag een lekker toetje als extra's. We gaan El hornito argento in, wederom boven op het daskerras. Het is lekker dat het warm genoeg is nog 's avonds en een jasje amper nodig is. Ik bestel dit keer de fish of the day. Een goed bord dat ik al bij iemand anders heb zien liggen. Het visfiletje is getopt met een flinke laag knoflook. Daarnaast is een bescheiden hoopje groenten geplaatst. Floor bestelt een zalm pizza. We blijven nog heel lang na kletsen op het dakterras. We drinken onze literfles bier leeg (die we delen uiteraard) en gaan pas weg als we worden weggekeken. Klopt, we houden ook de nieuwe gasten weg. Vandaag is toetjes dag, dus langs de straat stoppen we bij een marquesitaskraampje. Er worden crêpes en marquesitas verkocht. Genieten, en keren dan terug naar ons hostel. We zitten hier even in de Wifispot, in het zand, want alle hangmatten zijn bezet. Er is vanavond een DJ die komt draaien. We ontmoeten Uwe en Oxanna weer beneden bij de hangmatten. Zij nodigen ons uit om salsa te leren. Oxanna is Zumba lerares, zij kent de stapjes van Salsa en leert ons het meest basis in het zand. Daarna gaan we naar boven om onze stapjes toe te passen in de muziek. Deze hippe latino muziek kunnen wij goed Oxanna na doen. Als een echte Zumbales telt zij, doet voor en wij kopiëren haar zo goed mogelijk. Het lukt aardig, nog wel met erg veel aandacht. Het tussenstapje dat me eeuwig heeft verward lukt uiteindelijk, en zo kunnen we ons die avond vermaken. Oxanna kan goed dansen, en je ziet dat het haar goed doet en hoe ze minder onzeker wordt, geniet van het dansen. Uwe daarentegen, zie je meer aan de kant van de dansvloer. Dit keer minder aanwezig, alhoewel hij af en toe leuk meedoet.
Wij zijn de eersten op de dansvloer. Misschien enigszins awkward, maar wel the center of attention. En daarbij maken wij anderen ook aan het dansen. Uiteindelijk is iedereen aan het dansen en is er echt een feestje aan de gang. Die was er waarschijnlijk niet geweest zonder onze bijdrage... Tevreden haken wij vroeg af, wij hebben onze taak volbracht.

1. Juud:
    4 januari 2017
    lekker swingen, hop hop hop met de heupen
  2. Fred:
    7 januari 2017
    Pelikanen spotten, WIL IK OOK! Eerst ee heerlijke wandeling en dan die prachtige dieren zien. Super. Schreef je niet eerder in de blog dat je wilde Salsa dansen leren? Nou ja, komt ook dat weer uit. Zo n feestje bouwen kunnen jullie wel!
  3. Fred:
    10 januari 2017
    Volgende blog over Uwe, benieuwd!
  4. Mirjam:
    21 januari 2017
    Dansen is ook zo heerlijk !!