Un reparation de telefono, por pavor

2 oktober 2016 - San José, Costa Rica

Domingo, el segundo de octubre

Ook hier wordt ik ongeveer 5 keer wakker voordat ik mag opstaan. Om 8 uur begint het ontbijt hier en tot die tijd moet ik blijven liggen. Ik kan het niet laten en stap alvast de (warme!) douche in.
We hebben een dagplanning. Voor 12 uur gaan we langs Parque Metropolitano La Sabana. Om 12 uur moeten we ons melden bij Cellulares, om de telefoon op te halen! (jeeeeh! eindelijk gemaakt!). Daarna hebben we nog tijd voor iets anders, een museum misschien.

We lopen naar Parque Metropolitano, een best wel lange, ongezellig weg langs de auto's. Maar zodra we er zijn halen we opgelucht adem! Wat is het leuk hier! Het lijkt wel alsof er een evenement aan de gang is. Het park is ENORM en overal worden letterlijk alle sporten beoefend. We worden er zelf vrolijk van en maken een heerlijke wandeling langs letterlijk alle sporten die je kunt bedenken (denk dus ook aan rollerskaten en voetbal met en zonder opgeblazen-bal tenue, je snapt wat ik bedoel). We worden getrokken door de harde muziek die ergens uit de boksen pompt. Een massale groepstraining wordt gehouden en iedereen doet mee in de brandende zon. Het is bijna zonde dat we geen sportkleding aan hebben. We zien zelfs taekwondo's (die hun trap oefenen op röntgenfoto's) en een meid die haar kunstjes oefent in de lange doeken die ze zelfstandig hoog in de boom heeft gehangen. We lopen langs dikkerds, afgetrainden, opa's, oma's, maar ook kinderen die hier hun heerlijke zondag spenderen in het kleine beetje groen. Maar ook hier hangt een economie omheen. Er wordt weer van alles ongezonds verkocht. Je vergeet bijna dat je midden in het vervuilende San Jose loopt.

Het San Jose, waar de goten zo diep zijn als halverwege je scheenbenen, waar er bijna geen stoplichten te vinden zijn voor voetgangers, maar wel overal kleine stoepoversteekjes zijn voor invaliden. Waar we toch wel weer schrikken van het aantal zwervers, sommige zelfs jonger dan wij. Waar auto's door de hele stad mogen komen en waar we de eerste minuut al om geld werden gevraagd. Het San Jose, waar de stad elke dag volop leeft en waar de kunst op straat tussen de mensen niet meer op valt. De stad waar iedereen zijn spullies op zijn eigen vuilniszak uitstalt, en politie die op elke hoek van de straat staat, ze geduldig een voor een weer wegstuurt.

Naar het centrum gaan we terug en als echte Nederlanders staan we vol verwachting, al om kwart voor 12 voor de deur van Cellulares. De man schud zijn hoofd.. Hij heeft niks kunnen doen, hangt een Spaans verhaal op, en zonder vooruitgang en zonder betalen vertrekken we weer uit de winkel. Machteloos is het, want het liefst kruipt Floor zelf achter die computer om het zelf op te lossen (want zo makkelijk lijkt het telkens te zijn).
Met die gedachte vertrekken we naar een dichtstbijzijnd internet café op de vierde verdieping. We zitten er twee uur en onze frustratie loopt langzaam op. iTunes moet nog geïnstalleerd hebben en het internet valt meerdere keren uit. De meiden achter de toonbank lijken te weinig geïnteresseerd om er iets aan te doen.

En ook daar vertrekken we twee uur later als twee sippe hondjes richting een andere openbare computer, de bibliotheek. Alsof het nog niet erger kan, begint het ook nog eens Costa Ricaans te regenen: hard! Waar iedereen zijn leven even stopt om te schuilen, lopen wij stug door (ook de Nederlandse mentaliteit, denken wij dan). Tot wij op een gegeven moment toch ook gaan schuilen, maar dit toch niet volhouden en rennend naar de bieb vertrekken. Gesloten. Shit! Dan maar rennend naar het hostel.

We besluiten morgen het telefoonavontuur maar weer voort te zetten, want bij ons vorige hostel in San Jose (enkele dagen geleden), zijn er 4 computers beschikbaar. We verlengen San Jose met een dagje en gaan morgen vroeg meteen naar computerland in Hostel de la Cuesta.

Laat in de middag gaan we nog even de stad in voor groenten en een bezoekje aan Teatro National. We laten het een avondje rusten, kopen wat lekkers en biljarten gezellig wat weg. Morgen hebben we een stevige nerd dag tegemoet.

1. Mirjam:
    11 oktober 2016
    Meiden wat doen jullie het goed samen ❤️