upgrade 8.0 voor 1 dollar

5 oktober 2016 - La Fortuna, Costa Rica

Miércoles, el 5 de octubre

Zodra we opstaan is ons plan nog onduidelijk, zo onduidelijk als waar ons ontbijt is, want ook die is nergens te bekennen. Door alle chaos heeft de eigenaresse ons geen ontbijttijden gegeven. We roepen naar achter een hek, waar we denken dat de vrouw overnacht, maar ze geeft geen kik. Er is geen teken van leven wat het ontzettend ongemakkelijk en onwennig maakt. We hebben razende honger en besluiten dan maar voor ons eigen ontbijt te zorgen; het zal toch niet veel zijn in dit cracky hostel. We gaan naar de bakker en halen daar een lekker brood, wat lychees en meer gekke vruchten van achterop de truck. Zodra we terug komen proberen we het opnieuw. We roepen wat door het stalen hek. Achter een laag stenen muurtje is een plaatsje, nog steeds gewoon in de buitenlucht. Daaromheen zit een tuinhek om het binnenplaatsje "volledig" af te sluiten, en een ijzeren stangendeur, zonder glas, maar met doek eroverheen, om haar "huiskamer" nog enigszins privé te houden. Er is geen vloer, dat is het zand en een beetje gras wat hier en daar groeit. In het midden staat een tafel. Zo vol met trash, dat je de tafel zelf amper nog kunt zien. Als ik verderop kijk, als ik door het hek sneak, zie ik een hoop dozen op elkaar gestapeld. Ik zeg tegen Floor dat ze hier niet is, maar zodra Floor een poging doet, zegt ze dat ze nog in bed ligt. En ja hoor, als ik beter kijk zie ik tussen de rommel nog een bed staan. Het is een drama en ik kan mijn ogen niet geloven. Dat iemand hier in kan leven. En wat is het slecht geregeld allemaal. Dit is nog erger dan een hutje!

En dan, wonder boven wonder horen we een vage kreun. Ze komt eraan; haren verwilderd van de slaap, dezelfde afgezakte vieze broek als gister en haar pyjama shirt aan. "Ik wachtte al op jullie, tot jullie opstonden". Haha, wat?! Wij zijn inmiddels het dorpje al in geweest, zijn bezig met ons eigen ontbijt en hebben zo'n 50x geroepen?! Wat is dit voor service. We krijgen inderdaad een beetje rijst met bonen gemixt (gallo pinti heet dat hier) en een beetje ei als ontbijt. Het is lekker, maar lang niet genoeg voor onze enorme ochtendhonger.

We komen langzaam op start, om nog even bij te komen van gister en ons aan te passen aan de plotselinge veranderingen. We lunchen lekker in het park en veranderen van hostel. De upgrade van het hostel is immens. We betalen nu slechts 1 dollar meer en zitten daarvoor in een enorm resort. Een giga grond, groot restaurant,  loungebedden, zwembad met een bar, luxe airco, plaats voor private rooms, super veel dorms en zelfs luxe tenten. Wij slapen in een female dorm.

We bekijken onze opties. Zelf de vulkaan beklimmen durven we toch niet aan. Op internet raden toch veel mensen een gids aan, en de vulkaan is, in tegenstelling tot Vulkaan Barú, bebost met dichte regen- en cloudforest. Bij elke tour wordt een gids inbegrepen en durven het risico eigenlijk niet te nemen. Bovendien lijkt het alsof het wel het geld waard is, voor 55 dollar krijg je entrance (20 dollar in totaal), lunch (5 dollar), hotsprings met cocktails en vervoer ( wij zullen op de terugweg ook een taxi moeten nemen van waarschijnlijk 15-20 dollar). Dus het zal het waard zijn. Ook de Rio Celestre moet super vet zijn. Door de mineralen die van de vulkaan in het water komen, is de Rio Celestre super blauw gekleurd, wat zorgt voor sprookjesachtige landschappen. Deze tour is 70 dollar inclusief lunch en transport (het ligt wat verder weg, vlakbij Los Chiles, en duurt 1,5 uur). Een taxi kostte 100 dollar enkele reis. Samen dus 125 dollar, veel geld!Gelukkig waren we bij het busstation aangesproken door iemand die vroeg waar we vandaan kwamen. Toen wij met "Hollanda" antwoordde werd de eigenaar er meteen bij gehaald; ook een Nederlander. We kregen een "Red Lava" folder in onze handen gedrukt. Hoewel het niet goedkoper op de folder stond, waren we vastberaden om te onderhandelen; hij heeft Nederlanders toch wel wat korting? En als we 2 tours willen verdienen ze dik aan ons, dus ze gaan vast omlaag met de prijs. Van te voren spraken we goed af wat voor offer wij zouden doen, en met welke prijs we akkoord zouden gaan. Maar zodra we ons offer deden, zat hij gelijk al onder de prijs die we hadden afgesproken, dus dat gingen we zeker doen hier. We doen nu niet de Rio Celestre maar iets beters; een actievere tour met hetzelfde blauwe water alleen dan met klimmen, springen, zwemmen, slides, watervallen. 2 volle dagen onder de pannen voor 100 dollar in totaal. We mochten zelfs nog het Red Lava spel spelen, heb ik zomaar een t-shirt gewonnen!

Na onze lunch in schattig Parque Central, met helder uitzicht op de Arenal Vulkaan zijn hebben we boodschappen gedaan voor de tours (we verwachten meer honger te hebben dan we daar zullen krijgen, dus fixen nog iets voor onszelf), en zwemmen de middag weg in het zwembad. Het zwembad heeft een koord boven het water en raken daardoor aan de praat met wat duisters. We vermaken ons met deze moeilijke uitdaging om tot het midden te komen en spelen 's avonds spelletjes met hen. Niet al te laat gaan we naar bed, de "two vulcano extreme hiking tour" wordt vast zwaar.

1. Mirjam:
    11 oktober 2016
    Hè hè wat een geluk allemaal deze keer.
  2. Juud:
    11 oktober 2016
    Super leuke verhalen! Lekker genieten!